Tuesday 16 February 2016

Latar belakang kemunculan Tamadun Islam Zaman Uthmaniyyah


-Diambil sempena nama pengasas kerajaan ini iaitu Uthman Bin Ertughul Bin Sulaiman Syah yang berasal dari Suku  Qayi iaitu dari sebuah kabilah Al-Ghuzz  dari kalangan orang islam Turki yang tinggal berdekatan dengan  laut Caspian.

-Beliau merupakan amir(Gabenor Seljuq) di kawasan barat Anatolia yang bersepadan dengan empayar Byzantine (Rom Timur).

-Apabila pemimpin suku Ughu iaitu Ertughul meninggal dunia (1280M),puteranya Uthman menggantikannya sebagai pemimpin di wilayah pemberian Turki Seljuq ini.

-Seorang pemimpin yang telah terlibat dalam memerangi kaum monggol ketika berkhidmat kepada kesultanan Seljuq dan Berjaya menumpaskan pihak Byzantine sehingga sultan Ali al-Din mengangkatnya sebagai Amir dengan nama Bad al-Shah Al Uthman .

-Uthmaniyah pada awalya adalah sebahagian kecil dari keseluruhan suku-suku bangsa Turki yang dikenali sebagai ukhu.

-2 buah kerajaan yang dimiliki bangsa turki adalah kerajaan turki seljuq dan kerajaan turki uthmaniyyah. Kejatuhan kerajaan turki seljuq  adalah disebabkan serangan dari pasukan monggol  dan ini adalah titik permulaan awal bagi membentuk  kerajaan turki uthamaniah yang menampung kerajaan –kerajaan kecil bangsa Turki yang lain.

-Pengikut-pengikutnya dipanggil ghazi iaitu tentera yang berjuang memerangi kristian kerana jihad untuk menegakkan islam.


-Kehebatan uthman yang memerintah Turki telah disambung oleh pemimpin-pemimpin lain selepasnya yang mempunyai  kekuatan peribadi dan moral yang tinggi seperti  sultan murad I,sultan murad II,sultan bayazid I,sultan muhamad al-fatih,sultan salim I dan mencapai tahap kegemilangannya pada zaman sulta sulaiman qanuni (1520-1566).

No comments:

Post a Comment